Dávám Vám k nahlédnutí povídku, kterou jsem psala do jedné soutěže (ano, dva dny před deadlinem, jak typické). Je to moje první (rádoby) fantasy. A je to trochu delší, takže budu každou neděli dávat kousek... takže mám minimálně do konce zkouškového vystaráno...
Takže... příjemnou četbu, přejí.
Existuje svět, kde lidé
věří, že jejich životy ovládá velký motýl s červenými křídly žijící na opačné
straně jejich Zeměplochy. V dávných dobách v Motýla Dei věřili všichni, ale v
průběhu věků si každá rasa našla své vlastní bohy. Vatrosové uctívali jen své
šamany, kterými se stávaly děti narozené při souznění měsíců. Lidská rasa si
našla mezi sebou nejsilnějšího a toho pak prohlásili králem a modlili se k jeho
milosti. Ovšem část z nich tajně uctívali bohy Slubů. Slubové byli malí lidé,
kterým z trupu vyrůstaly čtyři ruce. Žili na místě, kde řeka Syrrus přetékala
na jejich stranu Zeměplochy – věřili v její sílu a nekonečnost, stejně jako v
nekonečnost větru, zeleně a nezničitelnost ohně – začali uctívat bohy zemských elementů.
Dále zde byli tvorové s vrásčitou pletí a špičatýma ušima, kteří nevěřili
ničemu, co nemohli vidět. Na severu, kde
přes Okraj vanul ledový vítr, žila podivná chlupatá zvířata, která se postavila
na zadní nohy a začala uctívat rybu Mus. Na Zeměploše se nacházela ještě jedna
společnost, či rod chcete-li, který se nazýval Klit.
Klit – mírumilovná
krajina bohatá na louky, pole i jezera – zabírala území, kde se Syrrus přeléval přes okraj a mizel v tajemné
hlubině. I proto si celá staletí jeho obyvatelé udržovali víru v Dea. Z
generace na generaci si předávali pověsti o obrovském motýlu s červenými
křídly, který žije na opačné straně jejich světa. Aby je motýl nesmetl máváním
svých křídel ze země a nezpůsobil tak zánik celé jejich rasy, posílali mu po řece
své mrtvé. Ať už zemřel kdokoli a jakýmkoli způsobem, byl dopraven k lazebníkovi,
který tělo připravil na obřad a následujícího dne bylo tělo po řece posláno
přes Okraj Deovi jako potrava. Spokojený bůh tedy neměl důvod odletět jinam a
tím zahubit obyvatele Zeměplochy. I v této zemi byla ovšem spousta pochybovačů
a rouhačů, jenž dávnou víru znevažovali.
Na nejvýchodnějším
konci země stálo velké město. Nebylo ničím zvláštní, lidé v něm byli obyčejní a
měli své všední starosti. K městu patřila rozlehlá pole, kde se pěstovalo obilí
a brambory. Pro pracující bylo všeho dostatek. Jediné, na co si místní
stěžovali, byli cizinci, kteří v putykách vyvolávali roztržky kvůli pití. I v
tomto městě – stejně jako v celém Klitu – byl zákaz prodeje bylin a nápojů,
které by mohly ovlivnit lidské myšlení. Kliťané se vyznali v bylinách léčivých,
opojných, ale také jedovatých. Už jako malé děti se učili, jakou bylinu podat
na bolest břicha, hlavy a podobné všední neduhy. Používat opojné či jedovaté
rostliny se jim ale zapovídalo. Privilegium používání zakázaných rostlin mělo v
každém městě jen pár osob – popravčí, lékaři, lazebníci.
Na malém náměstí uprostřed
města se rychle shromažďoval dav lidí. Ženy, děti a muži se tlačili jeden na
druhého, rameny se snažili vecpat svá obtloustlá zpocená těla do první řady a
nebraly ohledy na to, jestli kvůli jejich bezohlednému jednání někdo spadne na
zem, nebo šlápnou na někoho, koho shodil člověk před nimi.
Malý, asi dvanáctiletý
chlapec se díky útlé postavě a mrštnosti prodral rychle až do první řady.
Nadšeně sledoval, jak pacholek nese dubové křeslo doprostřed popraviště, jak
kontroluje pevnost kožených řemenů připevněných na opěrkách a předních nohách
židle.
V zemi tak mírumilovné
a klidné jako byl Klit patřila poprava k ozvláštnění jinak všedního života
občana (dalším vítaným zpestřením bývaly hospodské rvačky, trhy a příjezdy
cizích obchodníků, kteří prodávali šperky, nádobí či vzácné látky). Pokud se
nějaký hlupák rozhodl vzepřít zákonům a byl dopaden, sledovali jeho osud do
posledního okamžiku. Lidé chtěli vidět tváře provinilců, měli morbidní radost z
trestů, které museli přijmout a plivali na porušitele mravní čistoty.
Stranou vší té
strkanice stál opřený o stěnu radniční budovy mladý muž. Dobře věděl, co se
bude na popravišti odehrávat, protože byl jedním z ozubených koleček soukolí života
ve městě. Byl to Vashe, lazebník – stejně jako jeho otec a před ním otec jeho
otce. Byl knězem a balzamovačem v jedné osobě. Věděl, že to, co pro lidi skončí
do deseti minut, bude pro něj mít delšího trvání. Ještě budou muset tělo dovést
do jeho komory, kde ho připraví a následně ho vyšle na dřevěných márách po
proudu Syrru – až tím to pro něho bude ukončené.
Zavřel oči a podle
reakcí publika si v hlavě utvářel přesný obraz toho, co se na popravišti
odehrává. Dav začal hlasitě výskat a tleskat – to je moment, kdy se Darkové
(velcí ptáci se hnědým a zeleným peřím) snášejí k zemi. Na prvním sedí vždy mluvčí,
na druhém kat a provinilec, kterého před chvíli vysvobodili z jeho vězení beze
stěn. Na povel mluvčího lidé pomalu utichli. Počkal na úplný klid a začal
hovořit. Lazebník zaslechl jen útržky jeho monologu. Počáteční řeči o městu a
důstojnosti a potřebě důstojného a bezúhonného života Vashe přehlušil zpěvem
ptáků, který doléhal z vedlejší ulice.
„Brethe,“ probral ho
vzdálený hlas mluvčího ze snění, „byl jsi zadržen, obžalován a shledán vinným
ze zločinu loupeže. Ve Východním městě mohou pracovat všichni lidé, tys ovšem
zvolil poutnický život, což tě dovedlo až ke krádeži, kterou netolerujeme!
Trestem tobě a výstrahou ostatním budiž usmrcení jedem. Nechť je Dei milostiv k
tvé duši. Pane popravčí, konejte dle zákona.“
Vashe otevřel oči,
viděl, jak popravčí v rudém hábitu přichází k muži připoutanému na dubové
židli, vkládá ruku do zástěry a vkládá odsouzenému něco do úst (malou kostku
drcených bylin) a odstupuje. Napočítal přesně do tří (tak dlouho totiž trvá
rozpuštění jedovaté kostky v ústech), pak odsouzenci klesla hlava na hruď.
Až teď vyšel pomalým
krokem vstříc šibenici. Dav lidí se pomalu rozcházel – provinilec byl mrtev a
nic víc je už nezajímalo. Když ale došel Vashe blíže, zachmuřil se. Tělo místo
ke káře táhli do sklepení jednoho z okolních domů.
„Hej! Co to děláte,“
vykřikl a rozběhl se k pacholkům, kteří tělo nesli, „to tělo je teď moje! Na
káru s ním!“ Pacholci se po něm ohlédli a zastavili se, zmateně se dívali z
Vasheho na mistra popravčího a naopak.
„Mistr lazebník,“
promluvil konečně popravčí a sundal si kuklu z hlavy, „bylo mi řečeno, že ho
mám potom dát tady do toho sklepa. Myslel jsem, že je to vaše nová...
pracovna,“ podrbal se zamyšleně na hlavě.
„Má služebna je stále
na stejném místě. Navíc, lidem by se nelíbilo, kdybych pracoval u náměstí.“
Kat sám věděl, jaký
odpor mají lidé k pracovníkům smrti. Chtěl se zasmát, ale kvůli jizvě, která se
mu táhla od pravého oka po levou tvář, se mu na tváři vytvořila jen neurčitá
grimasa. „Dovezu ho k vám, Vashe. Kluci, hoďte toho nebožtíka na káru a dovezte
ho k jižnímu konci města.“
Pacholci s mručením
naložili tělo na káru a táhli ho nejkratší cestou k lazebníkovu domu. Mistr
popravčí máchl nad šibenicí rukou, konec konců ji může složit i později, vzal
Vasheho kolem ramen a vedl ho do Obilné hlavy, místní putyky, na sklenku
zázvorového moštu.
Žádné komentáře:
Okomentovat