Seděl
ve své posteli, stejně jako večer předtím a večer předtím.
V celém bytě svítila jen jediná
lampička. Stála na pracovním stole a smutně vysílala úzký kužel světla vstříc
stropu. Jediným jejím účelem bylo vydat minimální množství světla, které je
potřebné k rozluštění písmenek na aktuální straně knihy.
Písmena se chvíli poddávala jeho očím a
nechávala ho nahlédnout do své černé podstaty, pak se ale začala zelenat a
pomalu se ztrácet v barevných pigmentech všude okolo. Elegantní písmena
vytasily drápky a zaryly mu je do sítnice.
Pevně sevřel víčka a silně je promnul
prsty. Jako by viděl celou paletu barev, avšak podivně potemnělou. Složil hlavu
do dlaní. Oči stále zavřené, čelo a obočí svraštělé z pocitu nekonečné bolesti.
Opět otevřel oči.
V klíně mu ležela kniha otevřená na
straně 40. Písmena byla opět navlečena do černých stejnokrojů. Vypadaly
nevinně. Připraveny vyjevit svědectví o myšlenkách svého autora. Autora, který
pro ně zemřel ihned poté, co je dopsal. Stejně jak umřela představa Boha v
lidech poté, co dostali život. Teď mají svůj vlastní, nezávislý život. Nikomu
do nich nic není. Mohou měnit barvu, kdykoli si zamanou.
Napil se z hrnku s čajem po své levici.
Ke svému překvapení zjistil, že je studený. Ne jen studený, přímo jako led.
Zarazil se a snažil se poznat, zda je v pokoji opravdu taková zima, aby mu čaj
mohl tak rychle vychladnout. Vychladnout do takové míry. Ne, podle něj bylo v
pokoji docela příjemně.
Zamžoural do tmy.
Začal rozeznávat obrysy věcí v pokoji.
Topení. Okna, přes žaluzie prosvítalo malé množství světla pouliční lampy.
Polička na protější zdi. Pár obrazů, po setmění ale vypadaly všechny stejně.
Černé čtverce. Věděl, že na prostředním – největším – obraze byla namalována
žena ležící v trávě. Vždy si představoval, jak se malíř s plátnem a paletou
jako šelma plížil vysokou trávou, zaujal pozici a začal kreslit. Opatrně,
neslyšně. Chtěl ji zachytit přirozenou, nestrojenou, zachytit ji v její
podstatě. Jinak by si určitě upravila vlasy, takže by chyběl detail pramenu
vlasů, který se líně opíral o květ pampelišky. Stáhla by si sukni blíže ke
kolenům, aby ji nešla vidět malá jizva na pravé noze. Jestli to tedy měla být
jizva a ne jen hra stínů. Na jednou se zarazil. Nemohl si vzpomenout na barvu vlasů
oné ženy. Prostě nemohl. Už si nebyl jist, zda její sukně byla vážně modrá.
Jestli měla v rukou kvítek nebo sklenici vína. Zděsil se. Nebyl si jist, zda na
obraze byla vážně jen žena v trávě.
Rychle přesunul zrak k obrazu vlevo.
Upínal oči, Snažil se zaostřit, až mu zorné pole začaly rámovat jeho světlem
ozářené řasy. Staly se jakýmsi bílým rámem černě rámovaného obrazu. Byla na něm
polní cesta, to věděl jistě. Starý obraz. Otec si ho nechal jako památku na
svého dědečka. Nebo pradědečka. Ponuré barvy. Stromy v pozadí malovány
impresionistickou metodou. Vyrovnanost. Deprese. Malá budova s tmavou střechou
na... pravé straně cesty? Nebo to byl potok? Určitě to byla cesta. V levém
horním rohu obrazu byl velký topol. Ale kde byl ten dům. Kde je dům. Dům.
Podíval se na třetí obraz, ale zarazil
se. Nechtěl přemítat nad tím, co na něm je, v jakém je rámu, nebo odkud ho má.
Nesnesl by další pochybnosti.
Klesl na stránku knihy. Pořád strana čtyřicet.
Písmena byla černá, vzorně seřazená, patkové písmo jako by se chystalo smeknout
na pozdrav. Strana čtyři – nula.
Podíval se před sebe.
Cuknul.
Jako by naproti němu někdo stál.
Mrknul a bylo to pryč.
Chvíli civěl do tmy, ale nic a nikoho
neviděl. Neměl by, byl doma sám.
Byla tam osoba. Nejspíš muž. Ne moc
vysoký. Splýval s okolím. Pravděpodobně oblečen v černém nebo šedém kabátě.
Klobouk? Nejspíš. Zvednutý límec jako postava z mafiánského filmu. Začal se
otáčet. Pak mžik řas a prostor byl prázdný. Přísahal by, že předtím viděl, jak
se tomu muži na levé ruce zaleskly hodinky. Takže to byl pravák. Mafián.
Dealer. Detektiv. Mlékař.
Opět klesl na stránku knihy, přesvědčen,
že vše, co si myslí, že vidí, je výplod jeho fantazie. Je unavený. Nebo to
vážně viděl?
Něco se mihlo na chodbě. Viděl to
periferním viděním.
Snažil se zaostřit.
Viděl pruh světla vycházející z
pootevřených dveří druhé ložnice.
Pozoruhodné, jak světlo z pouliční lampy
před domem projde oknem a vytvoří pruh světla na místě, kde by je člověk
nečekal. Je to jen světlo. Je to jen prostor. Je to jen fyzika.
Chodba se zdála jako to nejtemnější
místo na světě. Nic víc, než tma. Hluboká, tekutá, přitažlivá. Dech beroucí.
Namířil lampičku tak, aby kužel světla
dopadal někam do prostoru chodby. Najednou dokázal – ne podle paměti, ale podle
zraku – určit pozici stěn, komody, věšáku, pána v kabátě.
A najednou byl zase pryč.
Teď už vážně nevěděl, co si má myslet.
Chtěl vyslovit otázku, zeptat se, kdo
ten muž je a jak se dostal do jeho bytu, ale nemohl. Vyřknout ji by znamenalo
přiznat, že skutečně někoho vidí. Nemohl to říct. Netušil, co by dělal, kdyby
se mu dostalo odpovědi.
Rozhodl se, že si zachová zbytky racionálního
myšlení.
Je unavený. Byl to dlouhý den typický
pro univerzitní profesory. Hodně tváří, hlasů, bezvýznamných pozdravů. A jedna
zbytnělá postava z nějaké knihy nebo filmu nebo povídání. Svět plný falše.
Faleš v kabátě a klobouku. Klam, kam se podíváš. Klam přímo před ním.
Šedý kabát, délka splývající do tmy.
Starý klobouk. Ramena, záda a záblesk stříbrných hodinek na levé ruce, když se
k němu začal otáčet čelem.
Mrknul a podíval se na stránku knihy.
Už půjde spát.
Pohled před sebe.
Stále ten muž. Nyní zepředu. Šedý kabát,
ruce v kapsách, na levé ruce drahé hodinky. Klobouk, zpod něj světlé oči, tvář
plná vrásek. Usmívá se. Očí plné milosti.
Zavřel oči a znova je otevřel.
Muž v šedém kabátě se mu dívá do tváře.
„Baf,“ říká klidně.
Učitel netuší...
I
padl, jak mrtvé padá tělo.
Žádné komentáře:
Okomentovat