2015/08/18

Time management (3. část)

3.
Další tři roky ležely cibule na dně zásuvky. Zapomněl jsem, že existují a dál jsem zaspával, nestíhal a opisoval bez využití zakázaných prostředků. Spodní zásuvka byla passé.
Najednou jsem se  ocitl na vysoké škole. Byla to úžasná doba plná vysedávání po kavárnách, uměleckých akcí, přednášek ale také seminárních prací. A já vždy dělal vše na poslední chvíli. Pohromou byla ročníková práce, kterou jsem odkládal a najednou mi profesor napsal, že do konce týdne chce alespoň polovinu... takže asi deset stran. Byla středa. A nešlo si to jen tak vycucat z prstu nebo to složit z knih v knihovně. Chtělo to poctivou práci.
Seděl jsem tři hodiny nad materiály a chtělo se mi brečet.
Najednou přišlo vnuknutí.
Hodinky.

Zase jsem to udělal. Byl pátek večer a já udělal cvak a vše se zastavilo. Po uplynutí dne, který trval neskutečných čtyřicet osm hodin, jsem měl hotovo.
Neberte to ale jako jednoduché a prvoplánové řešení! Žádalo si to velkou přípravu! Jídlo a pití, které během té doby chci konzumovat jsem rozestavěl v kuchyni po stole. V koupelně jsem napustil do největšího kýblu vodu (ve stopnutém světě neteče voda, nesplachuje se). Otevřel jsem si v pokoji okno a dveře do potřebných místností (být uvězněn v jediné místnosti by nebylo příjemné). Cvak a zapsal jsem si přesný čas, přesně na minutu. Až na hodinkách uplyne čtyřiadvacet hodin, stín bude přesně na stejném místě, jako nyní. Pak to opět spustím.
Chvíli jsem fascinovaně zíral na vteřinovou ručičku, které trvalo dvě vteřiny, než se přehoupla k další metě.
Od té doby jsem opět znevážněl. Zastavoval jsem čas, když jsem se potřeboval učit na zkoušku. Když jsem neměl hotový referát. Když jsem neměl dočtenou knihu na seminář z literatury. Měl jsem díky tomu pověst pilného studenta – mnoho kolegů se divilo, kde na to všechno beru čas – a já se jen usmíval a říkal jsem „To víte, timemanagament! Umění si zařídit čas!“
Už v té době jsem se seznámil z Lucií. Byla dokonalá a já nějak tušil, že s ní zůstanu do konce života. Studovala filozofii, byla vegetarián a stále chodila na akce, kde se mluvilo o životním prostředí. Vštěpovala mi lásku k přírodě, k poezii, k třídění odpadu. Dokonce i použité kondomy chtěla házet do kontejnerů na plast. Bláznivá ženská. Tak bláznivá, že když jsem ji po skoro pěti letech požádal o ruku, svolila.
Často vtipkovala. Ptala se mě, jestli mě po letech neomrzely všechny ty příběhy, které čtu. Samé lidské tragédie. Marně jsem se ji snažil vysvětlit krásu racionálních pohrom. Tolikrát jsem ji vyprávěl o úžasné knize a chtěl ji zaujmout. Ale ona milovala tu svou filozofii, blázny pohádkáře s jejich trpaslíky a zombíky. Mytologie pro ni bylo to, co pro mě vyprávěcí styl a pořádný zvrat založený na maličkosti. Fatální špendlíky, tak tomu říkala. A já ji za to miloval ještě víc.

4.
I ona, má Lucie, je důvodem, proč píšu tyto řádky.
Seděli jsme spolu v obývacím pokoji a dívali se na televizi, jako správný usedlý pár, když najednou ve zprávách začala reportáž o globálním oteplování. Rozpouštění ledovců vlivem zvýšené teploty ovzduší. Všechno taje. Do desíti let bude celá planeta pod vodou. Do té doby už budu mít doktorát, pomyslel jsem si sobecky.
„Dobře nám tak,“ pronesla Lucie, „to má lidstvo za svoje ledničky a plasty a kácení amazonských pralesů! A teď budou zoufat, idioti.“
V mé hlavě ale zněly jen slova reportérky „zvýšení teploty..“ a já věděl, že jsem tomu na vině. Že kdybych nezastavoval čas, otáčela by se Země stejně rychle, nezpomalovala by. Žádné zbytečné zahřívání by nebylo. Já jsem na vině. Moje dospávání. Lenost. Chtíč. Pýcha, když jsem po sexu zmáčkl stopky, abych nabyl sil, a mohl pak ještě jednou uspokoji svou neukojitelnou ženu. Všechny ty malichernosti přivedou lidstvo do hrobu. Do velkého vlhkého hrobu. Nikdo neunikne, pevnina nebude. Přesídlení na jinou planetu nepřipadá v úvahu – zatím tam není ani pořádná základna. Umřeme.
„Je to moje vina,“ hlesl jsem.
Lucie mě objala a přitiskla si mou hlavu na prsa, „Je to vina nás všech.“
A já doufal, že na světě je víc cibulí, které dokážou zastavit čas. Že na světě je víc sobců, kteří to využili ve svůj malicherný prospěch. Že to není jen má vina. Jen má vina. Všichni zahynou. Všichni lidé, které miluji. Má žena. Má nádherná žena. A miliardy neznámých lidí.
Přitiskl jsem se k její hrudi a doufal, že mě udusí. Chtěl jsem ji vysvětlit, jak to myslím. Chtěl jsem se ji doznat, ale nemohl jsem překonat strach, že by mě v posledních dnech našich životů opustila, kdyby věděla, jak to ve skutečnosti je. Přiznání mi svíralo hrdlo a dusilo mě.
Když jsem se ji podíval do očí, do těch kouzelných očí, chtěl jsem se ji zase přiznat, ale nedokázal jsem ze sebe vydat jedinou hlásku. Co by se stalo, kdybych ji teď chytil za ruku a stiskl to malé tlačítko...? Kdybychom si mohli dožít své životy.
Nenáviděla by mě.
Ten večer jsem šel pro ty hodinky... znovu jsem se podivil těm detailům, té krásné řemeslné práci. Pak jsem vzal paličku na maso a roztřískal je.

Žádné komentáře:

Okomentovat