2015/08/12

Time management (2. část)

2.
Bylo pár týdnů po tom incidentu se sousedem, ve škole jsme dostali úkol, abychom si přinesli do školy nějaký svůj poklad, že ho budeme v češtině popisovat, hned jsem si vzpomněl na stříbrné cibule, které zatím zapomenuty odpočívaly pod mou postelí.
Když jsem přišel domů, vytáhl jsem  je na světlo a poprvé si je pořádně prohlédl. Byly krásné. Byl na nich vyryt nějaký vzor – jako prales kytek, ozubených koleček a lián, zkrátka divočina, která skrývá nějakou šelmu, monstrum – zdálo se mi to fascinující, ty křížící se čáry, které něco tvoří. Nahoře měly kolečko, po straně další dvě. Zalitoval jsem, že k nim nemám řetízek. Ciferník byl docela obyčejný. Kdysi bílý, nyní už zežloutlý, s římskými číslicemi. Dokola obíhaly tři ručičky (tři ručičky jako tři členové mé rodiny – myslel jsem si, že to musí být osud).

Stisknul  jsem vrchní knoflíček a všechny ručičky se jako kouzlem zastavily. Zmáčkl jsem ho podruhé a opět se uvedly do pohybu. Chvíli jsem si s nimi hrál, pak jsem dostal žízeň.
Šel jsem do kuchyně, kde stála zády moje máma. „Mami, máme džus?“ zeptal jsem se, ale ona mlčela. „Mami, máme ten džus?“ a ona stále nic. Podíval jsem se ji do tváře a zjistil, že vypadá jako by zkameněla. Vůbec se nehýbala. Nevěděl jsem, co se děje. Možná má zase jednu z těch svých nálad, jak vždycky říkal tatínek "maminka potkala tetičku", pomyslel jsem si (ačkoli jsem tenkrát nevěděl, co tím tatínek myslí). Vzal jsem si ze stolu krabici s džusem a šel zpět do pokoje. Ta krabice mi ale nešla otevřít! Sedl si na postel a oči mi zabloudily na otevřené cibule. Stály. Ne že bych věděl, co se děje, ale moje intuice (značně ovlivněná dětskou fantazií) mi vnukla myšlenku, že to udělaly ony. Tedy já, ale prostřednictvím těch sousedových cibulí. Vzal jsem je do ruky, do druhé krabici s džusem a šel do kuchyně. Maminka stála přesně tak, jako předtím. Upřel jsem na ni oči a opatrně zmáčknul horní tlačítko na cibulích.
Maminka se otočila, „Ahoj Srdíčko, vůbec jsem tě neslyšela přijít,“ usmála se (většinou mi ale říkala jménem).
Opět jsem stisknul tlačítko a ona se na místě zastavila, ani nestihla dopovědět poslední slovo. Bylo to děsivé, ale fascinující. Stiskl jsem ho znova.
„Jestli chceš džus, vem si skleničku, víš, že tatínek a já nemáme rádi, když piješ rovnou z krabice,“ ladným pohybem vzala z poličky skleničku a podala mi ji. Pohladila mě po vlasech a políbila na čelo, „jsi si připravit věci do školy, drahoušku.“
Došlo mi, co jsem objevil a nadchlo mě to. Nic už mi nepřipadalo jako problém. Začal jsem ty hodinky opatrovat jako oko v hlavě. Brával jsem si je sebou do školy, když byla naplánovaná písemka (ne že bych byl nějak hloupý, ale taková chemie a fyzika mě nikdy moc nezajímaly, tak jsem se je alespoň nemusel učit). Mohl jsem cokoli.

Po prvním roce, kdy jsem začal zastavovat čas při písemkách, přišel první problém. Byla to matika (přiznávám, ta mě taky moc nebavila), když jsem stisknul tlačítko, vytáhl sešit nebo učebnici, abych si nastudoval správné odpovědi, pak vše schoval a zase stiskl, ale nechal jsem levou ruku, kterou jsem si nejdřív podepíral hlavu, jen tak ležet na lavici. Samému by mi to nepřipadalo jako problém, ale z lavice za mnou se ozval udivený šepot spolužačky „Co to k sakru...“ Naštěstí nic víc.

Pár let to takhle plynulo. Žil jsem normálně, jen občas jsem švindloval na písemce, občas se při zkoušení zašel podívat, co to po mě učitel vlastně chce. Pokud jsem ráno nestíhal, nebyl už to problém. Na střední škole jsem párkrát, ačkoli na to nejsem pyšný, zastavil čas, abych mohl jít do nějakého obchodu vzít láhev alkoholu (na takových věcech jsem si zdokonalil techniku – šlo to rychle, bral jsem láhev ze zadní řady, aby najednou jedna nezmizela na kamerových záznamech). Čas od času jsem vzal i něco na chuť nebo cigarety v trafikách. Důležitým zjištěním bylo, že zavřené věci se v mezičase (jak jsem si pojmenoval dobu, kdy svět zmrznul) nedají otevřít. Z normální ledničky se v ten moment stává trezor. Když jsem chtěl jít pro alkohol, musel jsem si vyčíhnout okamžik, kdy byly oboje dveře dovnitř otevřené, jinak to nešlo.
Celá střední škola díky těmhle cibulím byla jeden úžasný soukromý večírek – večírek jednoho, pro jednoho. Párkrát se stalo (asi třikrát), že jsem se s někým domluvil, že seženu alkohol a někde to s partou vypijeme... a tak jsem jen stiskl tlačítko. Vešel jsem, vzal někde ze zadu regálu láhev a vesele jsem si odešel ven, kde jsem si ji uložil do batohu a vrátil se do původní pozice. Dobrodružství. Zlom nastal ve třetím ročníku, kdy se škola moc vážně nebrala. Dělaly se problémy, mluvilo se o chlastu a holkách (i když jsme ani s jedním z toho velkou zkušenost neměli) a po nocích se hrály online hry.
Po jedné takhle, jak se říkalo, profařené noci, jsem přišel do školy unavený jako po šestnáctihodinové směně. Bylo už teplo, takže člověku ani nepřipadalo, že hraje tak dlouho (dokud se nepodíval z okna). Byla asi druhá vyučovací hodina, když mi došlo, že prostě usnu. Nešlo nic dělat. Zaujal jsem polohu vytvořenou jako univerzální na zastavování času a stiskl jsem. Pak jsem se sesunul na lavici a skoro okamžitě jsem usnul. Probudil jsem se asi po hodině... alespoň tolik uplynulo na cibulích. Díval jsem se před sebe a něco mi nehrálo. Chvíli mi trvalo, než mi to došlo. Stín se posunul.
Na to místo na zdi jsem si díval celou střední, vím, že když jsem usínal, stín přetínal bílou stěnu, teď ale přetínal i fotku prezidenta. Vyděsilo mě to. Rychle jsem čas zase rozpohyboval.
Od toho  momentu jsem byl dokonale bdělý. Uvažoval jsem, jak je to možné. Ano, bylo by naivní si myslet, že zastavením času zastavím i celou Zemi, celou Mléčnou dráhu, celou galaxii. Nezastavuje se to. Vesmír pluje dál. Rozšiřuje se a smrskává bez ohledu na to, jestli tady čas stojí nebo běží.
Další den jsem zjistil, že se stín z místa u které jsem cca usnul až k protnutí prezidenta dostane na něco přes půl hodiny. Ale podle hodinek jsem spal hodinu! Čas plynul pomaleji! To znamená, že se zpomalí otáčení planety asi na poloviční rychlost. To si uměl vypočítat i takový idiot, jakým jsem byl já.
Kéž bych v ten moment vyhodil stopky z okna. Kéž bych je rozdupal, nebo je zničil nějakým jiným způsobem.

Ale bylo mi jich líto, konec konců to byla krásná řemeslná práce, takže jsem je jen zabalil do kusu látky a zamkl do nejspodnější zásuvky svého psacího stolu (nepřipomíná vám to něco?). I bez nich jsem dokončil střední školu a dostal se na vysokou. Kéž bych mohl říct, že tímto můj příběh končí a že jsem už je nikdy nepoužil.

Žádné komentáře:

Okomentovat